Xbox Series X
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

De Xbox Series X is een console die klaar is voor de toekomst. Betere graphics, snellere laadtijden en vooral nieuwe functies als Quick Resume maken van de console een echte krachtpatser!

Het duurt nog vijf dagen tot de Xbox Series X in de winkels ligt, maar wij mochten al uitgebreid aan de slag met de nieuwe console van Microsoft. Is de Series X klaar voor de toekomst en het bedrag van €499,- waard, of doe je er beter aan om even te wachten op een nieuwe versie of misschien zelfs op de PlayStation 5?

Uiteraard moeten we over het uiterlijk hebben. De Xbox Series X is als je hem vergelijkt met eerdere consoles absoluut groot, maar we weten ook allemaal dat het niet de grootste console van de aankomende generatie is. De grotere omvang is er echter niet zomaar: de vorige Xbox had er incidenteel nog weleens last van dat deze enorm warm werd en dat daardoor de koeling overuren moest draaien, alhoewel dit in vergelijking met bijvoorbeeld de PS4 al een stuk minder was.

Dat is gelijk één van de echt grote voordelen van de Xbox Series X. Er is geen moment geweest tijdens het testen dat we de console ook maar gehoord hebben. Dit komt natuurlijk door het voor het koelen zeer vriendelijke ontwerp. Het enorme rooster aan de bovenkant, dat met een subtiele groene kleur ook nog eens echt Xbox uitstraalt, laat de ventilator geruisloos alle warme lucht afvoeren. En om dan nog even terug te komen op het uiterlijk: tussen de andere zwarte, vierkante apparaten die in je huis staan, misstaat de XSX helemaal niet.

Binnenin dat grote apparaat bevindt zich natuurlijk een enorme kracht en dat is dan ook waar de verbale strijd tussen Sony en Microsoft de afgelopen maanden om draaide. Over de PlayStation 5 mogen we op dit moment nog niets zeggen, dus een vergelijking kunnen we nog niet maken, maar dat de XSX snel is, is een feit. Alleen al het opstarten gebeurt in een paar seconden. De Xbox One X doet er in tegenstelling op dit moment ongeveer een minuut over, dus de Series X is een flinke vooruitgang.

We hebben verschillende testen gedaan waarin we een spel voor de Xbox Series X en de Xbox One X op hebben gestart. Bij Yooka Laylee duurde het één minuut en achtendertig seconden voor de game te spelen was op de One X, op de Series X duurde dit slechts vijftien seconden. De tweede test was met Dirt 5, waar het spel soms meer dan dertig seconden in een laadscherm was op de One X, terwijl dit op de Series X niet langer dan zes seconden was.

Het misschien wel echte paradepaardje qua snelheid is de Quick Resume-functie, want ondanks dat spellen snel opstarten, moet je nog door de menu’s heen voor je kunt spelen. Quick Resume, wat automatisch onthoudt waar je bent in een spel, zorgt ervoor dat meerdere spellen naast elkaar kunnen draaien. Dit werkt zelfs als je je Xbox Series X afsluit. Binnen vaak vijf tot tien seconden wissel je op deze manier van spel. Even snel een stukje verder waar je gebleven was, voelt meer dan ooit echt mogelijk.

Maar voordat je games kunt spelen kom je natuurlijk eerst in het menu. En hier is eigenlijk, op wat instellingen na, niets veranderd. Je krijgt zelfs vanuit de cloud al je savegames en games terug die op je oude console stonden. Dit zorgt er dan ook voor dat de Xbox Series X aanvoelt als een nieuwe telefoon: je pakt het gamen in dit geval daar op waar je was gebleven. Dat heeft als voordeel dat je alles wat je had, weer hebt. Inclusief bijvoorbeeld de apps en de games.

De echte kracht zit hem bij consoles natuurlijk in de games. Maar ook dat is anders dan normaal. In het verleden kregen we vaak tussen de zes en tien nieuwe games die je kon spelen bij een launch, terwijl je nu over alle games van de vorige generatie beschikt. Sterker nog, je kunt op de Xbox Series X met dank aan Game Pass ook een hoop games van de originele Xbox en de Xbox 360 spelen. Dit is absoluut in het voordeel van de console. Direct uit de doos heb je een enorme lading games tot je beschikking, met dank aan Game Pass. Je merkt ook aan alles dat Microsoft hier flink op inzet. Vooral ook doordat een hoop van de recentere games een Xbox Series X Enhanced Edition gratis krijgen vanaf dag één.

Echte fans hebben de oude games natuurlijk al gespeeld. Belangrijker is dus wat er aan nieuwe games verschijnt. Dat valt helaas enigszins tegen. Er is maar één spel van Microsoft zelf en dat is Gears Tactics, dat zelfs ook al sinds april op pc te spelen is. Origineel was er natuurlijk Halo Infinite dat op de console zou verschijnen met de lancering en de game staat pijnlijk genoeg ook nog op de doos. Gelukkig heeft Microsoft een heel hoop games dus wel voorzien van een echte upgrade.

Daarnaast zijn er Assassins Creed: Valhalla, Watch Dogs: Legion, Dirt 5 en Yakaza: Like a Dragon. De laatste is op dit moment voor de nieuwe generatie exclusief beschikbaar op de Xbox Series X. Pas volgend jaar verschijnt het spel ook op de PlayStation 5. Er is dus voor de liefhebbers meer dan genoeg te doen in de eerste maanden. Maar als we een minpunt zouden moeten noemen, dan is het toch het gebrek aan echt nieuwe games.

We noemden al even de oudere games en ondanks dat voor games van bijvoorbeeld de Xbox 360 geen enhanced-editie verschijnt, is er toch een update. Even los van de enorme snelheid waarmee de spellen laden, is er met de Xbox Series X auto HDR. Deze functie zorgt ervoor dat iedere game van HDR gebruikmaakt, als de televisie of het beeldscherm dit ook doet. Voor het testen hiervan hebben we Banjo-Kazooie (Xbox 360) en Perfect Dark (Xbox 360) gespeeld. Je merkt, zeker bij het tweede spel (aangezien die wat donkerder is) dat je van een vaak kaal en gevoelsmatig kleurloos beeld, naar een scherm vol diepe kleuren gaat.

We willen afsluiten met de resolutie, de framerate en natuurlijk de toevoeging van Ray Tracing. De Xbox One X had natuurlijk al een 4k-resolutie, maar wel maar 60fps. De Xbox Series X verdubbelt dit (voor de games die dit gebruiken) naar 120fps. Alhoewel het verschil kleiner is dan dat het vroeger was, merk je wel dat het geheel soepeler loopt en er beter uitziet. De 120fps wordt overigens lang niet altijd gebruikt. Je levert bijvoorbeeld echt in op kwaliteit als je dit gebruikt en de meeste, grote games zullen het ook absoluut niet aankunnen. Daarnaast hebben de meeste gangbare televisies nog geen 120 hertz. Met Ray Tracing merk je vooral dat de werelden er realistischer uitzien dan ooit tevoren, zelfs als je qua resolutie enigszins moet inleveren hiervoor. Overigens worden op dit moment Ray Tracing en het behalen van 120fps in een game nog niet in combinatie met elkaar gebruikt. Het lijkt erop dat uitgevers keuzes moeten maken voor de beste gebruikerservaring.

De Xbox Series X is een op en top nieuwe generatie console! Nog betere graphics, zeer snelle laadtijden en het is vooral een console die klaar is voor de toekomst. En misschien voelt het apparaat soms alsof je vooral verder mag waar je bent gebleven, maar als je terug gaat naar de Xbox One X, dan merk je pas hoe krachtig de Xbox Series X echt is.

We hebben niet de kans gehad een Xbox Series S te testen. We kunnen dus niet oordelen of deze console het aanschaffen waard is.