Super Monkey Ball: Banana Mania

Super Monkey Ball: Banana Mania is een leuke game met enorm veel content. Hou er rekening mee dat het erg lastig is en dat het grafisch niet heel bijzonder is.

Wanneer je aan Ryu Ga Gotoku Studio denkt, denk je vooral aan de Yakuza-franchise. Toch bracht de ontwikkelaar in 2019 Super Monkey Ball: Banana Blitz HD uit en dat smaakte naar meer, want ze komen wederom met een nieuwe Super Monkey Ball-game. Echt een hele nieuwe titel kunnen we het niet noemen, want het bevat levels uit Super Monkey Ball, Super Monkey Ball 2 en Super Monkey Ball Deluxe. Wij gingen voor jullie met deze game aan de slag en hieronder kun je lezen hoe dat is bevallen.

Voor wie nog nooit van Super Monkey Ball heeft gehoord: je rolt je bal met aapje door een kort level en probeert zo snel mogelijk de finish te halen en zoveel mogelijk bananen te verzamelen. Super Monkey Ball: Banana Mania bevat onder andere een verhaalmodus, waarin je verschillende werelden afwerkt die weer uit een aantal levels bestaan. Het begint allemaal vrij eenvoudig met banen waarbij er niet zoveel fout kan gaan, maar al snel zul je in de afgrond vallen. Mocht je denken dat dit een eenvoudige game is; dat is het absoluut niet. Super Monkey Ball: Banana Mania is verschrikkelijk moeilijk en soms ook erg frustrerend. Het kan regelmatig voorkomen dat je 30 keer doodgaat voordat je eindelijk de finish hebt weten te bereiken. Dat is wel iets waar je goed tegen moet kunnen, anders ga je er weinig plezier aan beleven.

Mocht je te vaak van de baan geraken, zal het spel je de optie geven om het wat eenvoudiger te maken. Dit betekent dat je meer tijd krijgt dan de standaard minuut en dat je door middel van pijlen een soort van richting aangeboden krijgt. In de praktijk maakt dit het niet heel veel makkelijker, want je zult nog steeds je bal moeten maneuvreren over smalle, kronkelige paden. Tijd is vaak het probleem niet en ook weet je vaak wel hoe je het moet doen, maar het ook nog zelf uitvoeren, is wat lastiger. In het vorige deel kreeg je de optie om naast alleen maar te rollen ook te springen met je bal, waardoor een aantal banen eenvoudiger werd. Deze mogelijkheid is nu niet standaard aanwezig, maar kun je wel ontgrendelen. Na het behalen van een level krijg je namelijk muntjes, de hoeveelheid is afhankelijk van de snelheid en de bananen die je pakt. Heb je genoeg muntjes, dan kun je nieuwe personages ontgrendelen, nieuwe ballen en kostuums. Ook kun je een flinke hoeveelheid gebruiken om de spring-optie vrij te spelen. Wij vinden dat deze optie wel wat verborgen is en ook vreemd dat je niet gelijk al kan springen.

Zoals eerder gezegd, kun je enorm veel content ontgrendelen met de muntjes. Zo kun je dus niet alleen met een aapje (AiAi) spelen, maar ook met onder andere Sonic en Kiryu Kazuma (Yakuza). Mocht je bijvoorbeeld voor Kiryu kiezen, dan verzamel je ook geen bananen maar Stamina-flesjes. De levels zelf blijven gewoon hetzelfde, maar leuk is het wel om alles vrij proberen te spelen.

Naast de campagne of verhaalmodus, zijn er nog een tal van andere modi. Zo heb je bijvoorbeeld de Dark Banana-modus waarin je rottende bananen moet zien te ontwijken, een Golden Banana-modus waarin je alle bananen moet zien te verzamelen en Time Attack-modus waarin je zo snel mogelijk over de finish moet zien te komen. Het spel bevat in totaal meer dan 300 banen uit de verschillende Super Monkey Ball-games en is dus behoorlijk compleet. Ook leuk zijn de verschillende minigames die je kunt spelen, zoals Monkey Racing, Monkey Soccer en Monkey Bowling. Deze zijn vooral tof om te doen met een groepje vrienden of het gezin.

Grafisch gezien hadden wij misschien wel iets meer verwacht van deze game. Het is niet slecht, maar ook niet heel erg mooi. Zeker omdat de banen vrij simpel zijn, hadden we verwacht dat Ryu Ga Gotoku Studio hier wat meer aandacht aan had besteed. De framerate is overigens wel zo rond de 60 frames per seconde, wat handig is bij het precisiewerk.

Super Monkey Ball: Banana Mania is een typische Super Monkey Ball-game met enorm veel content. Naast de campagne zijn er ook nog andere uitdagende modi, een handjevol minigames en zitten er veel items in om te verzamelen. Je moet wel een enorme fan zijn van uitdagende games en niet snel opgeven, want het is en blijft erg lastig.

Super Monkey Ball: Banana Mania is voor deze review gespeeld op de Xbox Series X. Het spel is vanaf 5 oktober 2021 ook verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.