review
Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream

Conclusie
De mogelijkheid om het weerbeeld te manipuleren om nieuwe gebieden te ontgrendelen en een voordeel te halen tijdens gevechten is een leuke toevoeging, maar voor de rest is Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream vooral een continuering van de vorige verschenen delen.In 2015 beleefde alchemist Sophie haar eerste avontuur in Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book. Dankzij het succes van de twee Atelier Ryza-delen in het Westen, besloot Koei Tecmo vorig jaar om die game, samen met twee andere avonturen, te bundelen en opnieuw uit te brengen onder de naam Atelier Mysterious Trilogy DX. Nu krijgt deze jonge alchemist een nieuw avontuur in Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream.
Sophie en Plachta besluiten om Kirchen Bell achter zich te laten en op reis te gaan. Wanneer ze een prachtige, mysterieuze boom tegenkomen, wordt Sophie plots wakker in een vreemde wereld en is Plachta nergens te bekennen. Samen met nieuwe vrienden, zal onze jonge alchemist op zoek moeten gaan naar haar vermiste vriendin en het mysterie van deze droomwereld zien op te lossen.
Wie al eens eerder een Atelier-game heeft gespeeld, zal gemakkelijk zijn weg weten te vinden. De kerngameplay is natuurlijk precies hetzelfde als alle overige delen: je wandelt door diverse omgevingen op zoek naar materialen, om daar dan weer nieuwe dingen van te maken. Het alchemiesysteem is ook in Atelier Sophie 2 weer ontzettend uitgebreid. Elk materiaal dat je vindt heeft een bepaalde kwaliteit en bevat elementaire componenten en bonussen. Door deze componenten zo te plaatsen op het grid-bord, kun je dit bord vullen. Hoe meer rijen je compleet weet te vullen, en daarbij rekening houdend met de elementen, hoe beter het eindproduct zal zijn. Doordat het systeem zo diepgaand is, blijft het lastig om dit goed te omschrijven en is het iets dat je vooral zelf moet ontdekken.
Uiteraard zal je ook moeten vechten tegen monsters om sterker te worden en zo verder in het verhaal te komen. Waar Atelier Ryza 2 een mix was tussen beurtelings en realtime, kiest Atelier Sophie 2 weer voor het traditionele turnbased-systeem. Je kunt de vijanden aanvallen met gewone aanvallen of iets krachtigere magische aanvallen en uiteraard kun je ook bommen en drankjes brouwen, zodat je deze tijdens de gevechten kunt gebruiken. Daarnaast kun je speciale acties uitvoeren via de Technical Points (TP) die je verdient met het aanvallen en doden van vijanden. Je kunt namelijk je partyleden plaatsen in een aanvalsteam en een back-upteam. Wanneer de vijand iemand in het aanvalsteam wilt aanvallen, kun je ervoor kiezen om deze om te ruilen met iemand uit het back-upteam. Dit teamlid zal dan vervolgens de inkomende aanval blokkeren en zodoende minder schade oplopen. Ook qua aanvallende intenties kun je een speciale actie uitvoeren waarbij een lid van het aanvalsteam en een lid van het back-upteam samen de vijand(en) aanvallen. Dit kost ook nog eens minder manapunten, dus het is zeer raadzaam om hier uitvoerig gebruik van te maken. Zodoende weet Atelier Sophie 2 een leuk gevechtssysteem op te bouwen, die door deze extra acties ook op de langere termijn vermakelijk blijft.

Om ook het avonturieren zelf interessant te houden, kun je het weerbeeld in bepaalde gebieden manipuleren. Een voorbeeld: in een regenachtig gebied kun je het weerbeeld veranderen naar droog en zonnig weer, zodat een ondergelopen gebied toegankelijk wordt en je je reis kunt vervolgen. In totaal zijn er vier weerstypen waar je naar kunt schakelen, maar uiteraard zal je wel speciale stenen moeten bemachtigen om het weer te kunnen manipuleren. Niet alleen het weer zelf wordt hiermee veranderd, maar je zult ook andere materialen en vijanden tegenkomen. Het weerstype heeft ook invloed op de elementaire sterke en zwakke punten van de vijanden en tijdens sommige gevechten is het zelfs mogelijk om het weer te manipuleren om zo voordeel te krijgen van de zwakke punten van een vijand. Het is een leuke toevoeging die een nieuwe dimensie geeft aan het avonturieren.
Natuurlijk zijn er ook weer tal van verzoeken van de overige dorpelingen, waarmee je extra geld en materialen kunt bemachtigen, zijn er een paar marktkooplieden waar je materialen kunt aanschaffen en kun je je brouwsels verkopen via Pirka’s winkel. Voor de rest voelt het dorp vrij leeg aan. De dorpelingen hebben maar weinig te melden en er is verder niet veel te beleven. De gesprekken die Sophie heeft met de overige personages zijn dan gelukkig wel een stuk vermakelijker om te lezen.

Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream heeft wel een paar irritatiepunten. Zo kan je mandje slechts tweehonderd materialen bevatten. Dit lijkt ontzettend veel, maar als je eenmaal bezig bent met het verzamelen van materialen en bevechten van vijanden gaat het erg hard. Je zal dan ook telkens weer terug moeten keren naar je atelier om de verzamelde materialen op te slaan in de container. Er zijn wel mogelijkheden om dit aantal uit te breiden, maar niet met hele grote aantallen. Het grootste irritatiepunt zit hem echter in de beperkte mogelijkheden van het opslaan van je voortgang. Je kunt alleen je voortgang handmatig opslaan in je atelier. De game heeft daarnaast een autosave-functie, maar die wordt alleen geactiveerd wanneer je naar een ander gebied reist. Ben je in een gebied aan het verzamelen en vechten, dan zal je voortgang dus niet tussentijds opgeslagen worden. Dit is vooral lastig als je de game op een platform speelt waarbij het spel wordt afgesloten als je je console of pc tijdelijk uitschakelt. Je zal er telkens aan moeten denken om weer naar een ander gebied te gaan of terug te keren naar je atelier voordat je het spel afsluit. Dit is eigenlijk niet meer van deze tijd en ontwikkelaar Gust is hier een beetje in de jaren 90 blijven hangen.

Net als alle andere Atelier-delen, is ook Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream een ontspannend spel, waarbij je vooral bezig bent met het verzamelen van materialen om daar weer nieuwe dingen van te maken. Ben je een fan van de reeks, dan zul je je zeker gaan vermaken met dit nieuwe deel. Met name het manipuleren van het weerbeeld is een leuke toevoeging, die het avonturieren een nieuwe dimensie geeft. Voor de rest is dit deel vooral een continuering van de vorige verschenen delen.
Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is daarnaast verkrijgbaar voor Nintendo Switch en pc.