The Bleeder

The Bleeder is rap en vermakelijk, maar het verhaal wordt nooit echt meer dan een reeks gebeurtenissen.

The Bleeder is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Hoewel films over sport lang niet altijd even succesvol zijn, heeft het boksgenre aardig wat klassiekers voortgebracht. Voorname voorbeelden zijn (de) Rocky(-serie) en Martin Scorsese’s Raging Bull. Eerstgenoemde draait om een fictief personage, maar is wel degelijk gebaseerd op een echte bokser. Zijn naam was Chuck Wepner, alias ‘The Bayonne Bleeder’, en deze eer zou hem niet veel voorspoed brengen.

Chuck Wepner (Liev Schreiber) boekt als bokser de nodige successen, al weet hij nooit echt grote faam te bereiken. Dit gebeurt pas wanneer de film Rocky wordt uitgebracht: Wepner behaalt opeens een echte sterrenstatus en kan al snel niet meer onherkend over straat. Deze nieuw verworven status bevalt hem zeer, waardoor hij al snel met Sylvester Stallone (Morgan Spector) in contact komt. Maar tot grote spijt van zijn coach Al Braverman (Ron Perlman), raakt Wepner steeds meer van zijn boksarrière vervreemd.

THE BLEEDER

Hoewel Liev Schreiber (Spotlight, X-Men Origins: Wolverine) alweer vijftig jaar is, twijfel je er geen moment aan dat hij een veel jongere topsporter is. De acteur zet, deels door zijn uitstekende accent, een goede hoofdrol neer als Chuck Wepner. Maar de regie van Philippe Falardeau doet hem niet veel eer aan en helaas komt het eerste punt van teleurstelling al vroeg; The Bleeder begint namelijk met een voice-over. Het is een wat goedkope manier om de scènes aan elkaar te praten en het verhaal wordt dan ook behoorlijk fragmentarisch verteld. Dit zien we we helaas wel vaker zien bij moderne ‘biopics’, met All Eyez On Me als een recent voorbeeld. Aan de andere kant krijgen we wel een goed kijkje in de persoon Wepner: de film richt zich niet slechts op zijn bokscarrière en heeft aandacht voor de conflicterende aard van het personage. Mede hierdoor weet The Bleeder aardig te boeien. Het levensverhaal wordt in een goed tempo verteld en regisseur Falardeau laat niet heel veel saaie momenten voorkomen, maar hij weet de film nooit tot meer dan een reeks gebeurtenissen te verheffen.

Toch vallen er ook naast het acteerwerk van Liev Schreiber positieve elementen te vermelden. Deze schuilen vooral in de vormgeving van sets en kostuums, maar ook de cameravoering. Cinematograaf Nicolas Bolduc (Enemy) weet de jaren ’70-stijl goed te imiteren, waardoor de uitstekende productie-ontwerpen goed tot hun recht komen. Daarnaast weet Morgan Spector een uitstekende Sylvester Stallone-impressie neer te zetten. The Bleeder is vanwege het onderwerp al interessant voor filmliefhebbers en daarnaast valt ook de uitvoering niet tegen. Het is jammer dat het verhaal wat oppervlakkig blijft, anders was dit wellicht een nieuwe topper in het boksgenre.