Inside Job

Inside Job is een leuke variatie op het klassieke slagenspel door een team elkaar toch te laten wantrouwen. De spanning tijdens het spel door zo onopvallend mogelijk te saboteren of juist voorzichtig te seinen is erg leuk. Als infiltrant kan je echter pas in de tweede helft van het spel echt je sluwe trucs inzetten, waardoor het wat trager op gang komt.

Slagenspellen zoals klaverjassen, hartenjagen en rikken blijven erg populair en met de jaren komen daar leuke nieuwe varianten op zoals De Crew of Shamans. Dit keer probeert 999 Games met Inside Job een nieuwe twist aan dat concept te geven door een saboteur in een coöperatief spel te brengen. In deze review lees je wat we van dit kaartspel vinden.

Inside Job Foto: Joost Klein Middelink

In de kern is Inside Job een coöperatief kaartspel waarin iedereen een agent is die missies probeert te halen om daarmee collectief het spel te winnen als team. Helaas is er ook een infiltrant in hun midden die probeert de boel te saboteren zodat de groep faalt. Zijn of haar rol is om een bepaald aantal koffers te verkrijgen. De winnaar van een slag krijgt deze als een beloning waardoor de infiltrant probeert missies te laten falen, maar wel de slag te winnen zonder op te vallen. Als beide partijen niet hebben gewonnen na het aantal rondes, dan volgt er een stemming om te bepalen of iedereen weet wie de infiltrant is om te bepalen welke partij wint. Wijst elke agent dezelfde persoon aan als infiltrant? Dan winnen ze, anders gaat de infiltrant toch met de winst naar huis.

Het spel werkt als een regulier slagenspel waarbij je vier kleuren hebt met elk dertien kaarten en tijdens een missie (of slag) kan een kleur gelden als troef; deze staat boven de andere kaarten. Spelers moeten de gespeelde kleur meespelen – alleen de infiltrant hoeft dat niet – en zo proberen slagen te halen en te voldoen aan de missies. De missies beïnvloeden echter het nut van kaarten want zo zijn er missies waar slechts oneven kaarten zorgen voor een succes, kaarten in oplopende volgorde gespeeld moeten worden of waarbij slechts een enkele kleur gebruikt mag worden. Zo wordt spelers gevraagd creatief om te gaan met hun handkaarten, niet alleen om te proberen een missie te halen, maar ook om te voorkomen dat de infiltrant wint door de slagen te pakken.

Inside Job Foto: Joost Klein Middelink

De spanning stijgt onderling snel want er mag niet gecommuniceerd worden over de kaarten die je in je handen hebt. Omdat spelers graag missies willen halen, maar tegelijkertijd rekening moeten houden met de infiltrant die puur slagen wil winnen, moet je constant voorzichtig zijn in wat je prijsgeeft. Als infiltrant is het spannend om voorzichtig te zijn in het spel om jezelf niet prijs te geven, zeker omdat het voelt als valsspelen om niet mee te spelen qua kleur. Helaas kan je als infiltrant wel pas in de tweede helft echt deze kracht gebruiken, omdat je anders in het begin snel door de mand valt door oplettende spelers als je een kleur niet meespeelt die je later wel op tafel legt. Enigszins jammer omdat je zodoende al best achter kan staan voor je onopvallender gebruik kan maken van deze vaardigheid.

Wat Inside Job nog interessanter maakt is dat er ook verschillende extra rollen inzetbaar zijn om het spel nog complexer en spannender te maken. Zo heb je bijvoorbeeld ook de lokvogel die voor zichzelf speelt en bij de stemming het meest verdacht wil zijn, de dubbelspion die een agent is tot de kaart omgedraaid wordt en dan meewerkt met de infiltrant of nog een aantal anderen. Zo kan je vrijwel eindeloos varieren, zeker aangezien de missies ook elke keer anders zijn. Alleen vonden wij deze extra rollen het spel wel onnodig complex maken. Daarnaast zijn er ook risicovolle missies die vragen om je gewonnen koffers in te zetten om andere spelers hetzelfde te laten doen. Je toont daarmee je zekerheid, maar er is ook een kans dat de infiltrant direct het spel kan winnen: een extra laag aan bluf en spanning.

Al met al is Inside Job een leuke vermakelijke variant van het klassieke slagenspel omdat spelers voorzichtig moeten proberen te winnen zonder de infiltrant teveel koffers te geven. Voor beide partijen is het spannend en interessant om te spelen want tactisch spelen en afwegen welke kaart wanneer wordt ingezet is belangrijk. Lang nadenken voor het spelen van een kaart betekent niet altijd dat je de infiltrant bent, want wellicht ben je die juist aan het uitlokken. Zodoende kan je niemand direct verdenken van saboteren, zeker omdat het ook voorkomt dat je als speler niet altijd goede kaarten kan spelen. Het lijkt in eerste instantie een vrij simpel kaartspel, maar heeft ook de diepgang van een geheime-rollen-spel zoals Saboteur of Weerwolven, dus wat ons betreft een leuk spel dat bekende spellen samensmelt.

Inside Job Foto: Joost Klein Middelink