Need for Speed Payback
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De spannende verhaaltrailer liet het overkomen alsof je in Need for Speed Payback de hoofdrol speelt in een spannende actiefilm. Helaas valt dit een beetje tegen en is het verhaal niet echt boeiend. Gelukkig maken de gameplay en race-ervaring veel goed en daarnaast is er voldoende content om de komende dagen zoet mee te zijn.

In de afgelopen weken zijn er een aantal racegames uitgebracht, waaronder Gran Turismo Sport en Forza Motorsport 7. Deze twee snelle titels richten zich voornamelijk op de realiteit en het competitief voltooien van circuitraces in dikke wagens. Het reeds uitgekomen Need for Speed Payback is meer arcade ingesteld en richt zich op het onverantwoord racen door een open wereld, met daarin een verhaal en missies.

De Need for Speed-serie draait al behoorlijk wat jaren mee. Het meest recente is de Need for Speed-reboot die in 2015 het licht zag, naast het doelloos rondscheuren kon de speler hierin een verhaallijn volgen waarin hij of zij zelf de hoofdrol speelt. Ontwikkelstudio Ghost Games heeft dit concept ook toegepast op Need for Speed Payback. Je kruipt in de huid van Tyler Morgan, een straatschoffie die het liefst achter het stuur van een snelle auto zit. Samen met zijn handlangers Mac en Jesse maken ze de wegen van Fortune Valley onveilig. Omdat elk personage zijn eigen specialiteiten heeft, wissel je regelmatig af. Tyler neemt voornamelijk de straat- en dragraces op zich terwijl Mac zich bij driften en off-road als een vis in het water voelt. Jesse wordt voornamelijk als huurling ingezet om bijvoorbeeld personen snel op hun bestemming af te zetten en daarbij de politie van zich af te schudden. Vrijwel direct na het starten bevindt het team zich in het heetst van de strijd en worden ze met zijn allen opgelicht door “The House” een criminele organisatie die de touwtjes in handen heeft. Tyler laat dit niet zomaar over zich heen gaan en is uit op wraak. Kortom: het standaard verhaal dat we uit meerdere delen kennen.

Het verhaal en de actie daaromheen had in de trailer wat weg van de welbekende Fast and the Furious films. Deze zitten ook vol met overdreven actie, snelle auto’s en een over-the-top verhaal. Helaas is het verhaal niet zo boeiend als de trailer het liet overkomen. De aanwezige actiemomenten worden voornamelijk gescript gestart, wat de snelheid en interactie wegneemt. Hoewel deze momenten spectaculair zijn voegt het onvoldoende intrige toe.

Het tegenvallende verhaal weegt gelukkig minder op tegen de ijzersterke gameplay. Elke auto voelt anders aan en wanneer je het stuurgevoel onder de knie hebt kan je lekker door de bochten heen driften en spectaculaire inhaalmanoeuvres uithalen. Net als in het vorige deel is het de bedoeling dat je races voltooid die verspreid zijn door Fortune Valley. De stad is verdeeld in verschillende gebieden. Zo kan je racen in de woestijn, bossen, stad en ravijnen. Deze omgevingen zorgen voor voldoende afwisseling en dat geldt ook voor de verschillende soorten races. In Need for Speed Payback is het, net als in het vorige deel, mogelijk om aan een sprint-, circuit- of driftrace deel te nemen. Hier zijn nu ook nog off-road- en dragraces aan toegevoegd. Deze laatste twee brengen een verbrede dimensie aan door de veranderende rijervaring. Het dragracen doet behoorlijk denken aan Need for Speed Underground: hierbij was het schakelmoment de sleutel tot de overwinning. Dit is in Payback teruggebracht en verbeterd. Het zijn korte races en een leuke toevoeging aan het geheel.

Need for Speed Payback

Voor deze verschillende races heb je geschikte auto’s nodig. Elke auto heeft een specialiteit en ook een bepaald level, dat kan worden opgewaardeerd door races te voltooien. Bij een winst kan je kiezen uit drie “Speed Cards”, die kunnen worden gebruikt om je auto te verbeteren. Het grote nadeel hiervan is de langzame progressie. Dit zorgt ervoor dat je vaak dezelfde races rijdt en dat het al gauw eentonig wordt. Gelukkig worden er steeds meer races beschikbaar naar mate de progressie in de game toeneemt.

Als we naar de grafische aspecten kijken valt vooral de aandacht voor de auto’s op. Deze zien er namelijk stuk voor stuk prachtig uit en zijn tot in detail uitgewerkt. Bij elke auto kan je helemaal los gaan met het personaliseren van je wagen. Een andere bumper, spoiler, motorkap en nog veel meer kan worden aangepast. Door de enorme keuze en de mogelijkheid om je eigen lak en stickers te ontwerpen is de kans klein dat je twee dezelfde auto’s tegenkomt. Helaas is de omgeving van Fortune Valley minder verzorgd. Het ziet er acceptabel uit, maar wel een beetje achterhaald. Gelukkig scheur je vaak met hoge snelheid voorbij, zodat het minder opvalt. Dit geldt ook voor de personages. Ze zien er niet verkeerd uit, maar met de hedendaagse grafische technologieën had er meer ingezeten. Need for Speed Payback scoort desondanks toch nog een voldoende en biedt genoeg om de aankomende koude en donkere dagen door te komen.