GRIP: Combat Racing

GRIP: Combat Racing is een geslaagde poging om Rollcage terug te brengen. Eigenlijk stelt het alleen grafisch gezien een tikkeltje teleur.

In 1999 bracht Psygnosis het eerste deel van de Rollcage-serie uit en het bleek een succes. Ongeveer een jaar later volgde er dan ook een tweede deel in de vorm van Rollcage Stage II. Helaas werd het daarna angstvallig stil rond de franchise en er kwamen ook geen racegames meer die hierop leken. Eeuwig zonde natuurlijk en gelukkig dachten er meer mensen zo over, zo ook de mensen achter GRIP: Combat Racing. Het spel is volgens de ontwikkelaar een ode aan de oude Rollcage-games en dat klinkt ons als muziek in de oren. Maar zijn de mannen en vrouwen van Caged Element er ook in geslaagd om het oude gevoel weer terug te krijgen?

GRIP Combat Racing

In GRIP: Combat Racing rijd je niet met gewone auto’s, maar met voertuigen die geen duidelijke boven- of onderkant hebben. Dit brengt een leuk gameplay-element met zich mee, je kunt namelijk ook op het plafond rijden. De 22 verschillende banen zitten dan ook vol met mogelijkheden om hier gebruik van te maken. Soms ben je zelfs verplicht om het te doen, omdat de normale route niet begaanbaar is. In GRIP bereiken de auto’s ook ongewoon hoge snelheden waardoor je ook met gemak op een muur kunt rijden. Het is dus niet een standaard racegame zoals bijvoorbeeld Forza Horizon 4 of Gravel, het heeft meer iets weg van WipeOut Omega Collection, maar dan op wielen.

Naast zo hard mogelijk rijden, heb je ook nog een heel arsenaal van power-ups tot je beschikking. Deze zijn op te pikken tijdens de race en geven je een snelheidsboost, bescherming of een wapen. Je kunt twee van deze power-ups tegelijk vasthouden, maar je kunt ze niet tegelijk gebruiken. GRIP heeft flink wat dezelfde items als Rollcage had, maar mist helaas een van de leukste: de mogelijkheid om de boel te vertragen. Wat ook anders is, zijn de pijlen die je meer snelheid geven (denk aan Mario Kart). Deze waren in Rollcage wel aanwezig, maar zijn in GRIP vervangen door de boost-knop. Wanneer je meter vol genoeg is, door over groene plekken heen te rijden, kun je de boost activeren. Het zorgt er wel voor dat je nu precies kunt kiezen wanneer je de extra snelheid wilt gebruiken, dit kan het verschil zijn tussen winst en verlies. Een klein verschil, maar uiteindelijk wel beter.

Door het rijden van races, verdien je steeds meer punten en speel je meer banen, modi en auto’s vrij. Er zijn in totaal vijftien verschillende voertuigen waaruit je kunt kiezen, die allemaal zo hun voor- en nadelen hebben. Tevens kun je ze een leuk kleurtje geven of voorzien van een mooie sticker. Het is niet heel bijzonder, maar zorgt er toch voor dat je iets hebt aan het behalen van punten tijdens de verschillende races.

GRIP Combat Racing

Naast normale races heb je ook nog een aantal andere modi in GRIP. De leukste is misschien nog wel Arena (Deathmatch), hierin is het de bedoeling om elkaar uit te schakelen met power-ups. Wie de meeste punten scoort, wint uiteindelijk. Het klinkt vrij simpel, maar kan erg verslavend zijn. Het is vooral heel erg leuk om dit met een stel vrienden te doen. Helaas hebben we het niet online kunnen testen, omdat er simpelweg niet genoeg spelers waren. De verschillende modi die beschikbaar zijn, zijn zowel in singeplayer als multiplayer te spelen. Wat ook erg leuk is, en je tegenwoordig niet vaak meer ziet, is de mogelijkheid om het spel met maximaal vier spelers in splitscreen te spelen. Een toevoeging die we graag bij andere racegames terug zouden willen zien.

Rollcage was niet alleen maar zo goed omdat het racen zo leuk was, maar de muziek speelde ook een hele belangrijke rol. Dat is bij GRIP: Combat Racing niet veel anders. De soundtrack is net zo lekker als vroeger en past perfect bij de hoge snelheden en snelle actie. Eigenlijk is er heel veel goed aan deze racegame, maar toch zijn wij wel een klein beetje teleurgesteld als het gaat om het grafische gedeelte. Niet dat het heel erg slecht is, maar met consoles als de PlayStation 4 Pro en de Xbox One X hadden we toch wel iets meer verwacht; iets meer detail en mooiere kleuren.

GRIP: Combat Racing weet vanaf het eerste moment het oude Rollcage-gevoel weer terug te brengen; de kenmerkende auto’s, diverse banen, verschillende power-ups, heerlijke bijpassende muziek en de waanzinnige snelheid. Het biedt tevens genoeg content om je lange tijd bezig te houden, zowel in singleplayer- als multiplayer-modus. Grafisch gezien hadden we wel iets meer verwacht van deze titel, het is niet slecht maar had zeker nog iets beter gekund. Al met al haal je geen verkeerde game in huis voor nog geen € 40,-. Mocht je vroeger Rollcage hebben gespeeld, dan moet je deze titel zeker een kans geven.

GRIP: Combat Racing is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.