Inferno

Na twee eerdere Dan Brown-verfilingen en andere soortgelijke films lijkt het trucje nu te zijn uitgewerkt. Ondanks pogingen om een nieuw spanningselement toe te voegen is Inferno bijzonder matig.

Inferno is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Iets meer dan tien jaar geleden vormde het boek The Da Vinci Code een wereldwijde hype en even later verscheen er een verfilming van. Inmiddels zijn we aanbeland bij de derde film, gebaseerd op het vierde deel in de boekenserie van Dan Brown. De film is tevens het vervolg op Angels & Demons, het tweede deel in de filmserie maar in feite het eerste deel in de boekenserie. Volgt u het allemaal nog?

Robert Langdon (Tom Hanks) wordt met een hoofdwond wakker in een ziekenhuis in Florence. Hij heeft geheugenverlies en wordt geplaagd door vreemde visioenen. Na een aanval ziet hij zichzelf op de vlucht slaan met zijn behandelend arts, Dr. Sienna Brooks (Felicity Jones). Samen ontdekken ze een kwaadaardig plan van de recent overleden Betrand Zobrist (Ben Foster). Hij heeft een besmettelijk virus gemaakt dat de halve wereldbevolking zal wegvagen. Langdon en Brooks zullen een reeks puzzels moeten oplossen, gebaseerd op Dante’s Inferno, maar worden ondertussen op de hielen gezeten door WHO-agenten Christoph Boucard (Omar Sy), Elizabeth Sinskey (Sidse Babett Knudsen) en de mysterieuze Harry Sims (Irrfan Khan).

Inferno

We hebben Tom Hanks (Bridge of Spies, A Hologram for the King) nog nooit op een slechte prestatie kunnen betrappen, maar zijn derde uiting als Robert Langdon komt wel dicht in de buurt. Achternagezeten door verschillende autoriteiten worstelt Langdon met geheugenverlies en visioenen. Dit Jason Bourne-element lijkt een manier om de spanning te verhogen, maar het scenario maakt dit de minst interessante Brown-verfilming tot nu toe. De visioenen zorgen, samen met de vele vertelperspectieven, voor een rommelig geheel. Je wordt hierdoor niet uitgenodigd om samen met de personages op avontuur te gaan. Toch is Ben Foster (Hell or High Water) zeker een interessante schurk, vooral omdat zijn personage postuum te werk gaat. Felicity Jones (The Theory of Everything) bewijst pas laat haar waarde, aanvankelijk loopt de Star Wars: Rogue One-actrice eigenlijk alleen maar een beetje achter Tom Hanks aan. Maar vooral Omar Sy (Intouchables, Démain tout commence, Jurassic World) is erg misplaatst. De uiterst sympathieke Fransman komt totaal niet uit de verf als harde agent.

Het is duidelijk dat alle betrokkenen hun best doen en de film is in principe kijkbaar. Regisseur Ron Howard (In the Heart of the Sea) wisselt expositie en actie redelijk af en heeft de film geheel volgens het boekje gemaakt. Het voelt hierdoor allemaal wat voorspelbaar en formularisch. Zo moet er aan het begin van de film een anagram worden gevonden terwijl de vijand nadert, vergelijkbaar met de eerste verfilming The Da Vinci Code. Er zijn genoeg gebeurtenissen, maar het plot beweegt niet mee. Veel scènes voegen te weinig toe en hierdoor is de ervaring weinig enerverend. Na National Treasure en de eerste Dan Brown-verfilmingen is het trucje eigenlijk te bekend geworden. En Tom Hanks is geen Nicolas Cage; hij is wel een betere acteur, maar Cage is meer in staat om een matige film toch vermakelijk te maken.