Doorgaan naar artikel
Een remaster alstublieft: Blade Runner (1997)
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

De afgelopen jaren zijn er enorm veel remakes en remasters verschenen voor de huidige generatie consoles. Niet iedereen zit daarop te wachten, maar toch is er een behoorlijk groot publiek voor. Dit zullen over het algemeen niet de jongste gamers zijn, maar mensen die uit een tijdperk komen toen multiplayer nog bijzaak was. Recent is bijvoorbeeld de Spyro Reignited Trilogy aangekondigd, een remake van de allereerste drie Spyro-games. Andere goede voorbeelden zijn natuurlijk de Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, de WipEout Omega Collection, Yakuza Kiwami, Shadow of the Colossus en ga zo maar door. Maar de laatste paar decennia zijn er zo enorm veel games gemaakt dat er nog genoeg spellen zijn die een remaster verdienen. Vanaf nu zullen we eens in de zoveel tijd een van die games uitlichten en je vertellen waarom ze een tweede leven moeten krijgen.

Deze editie gaan we kijken naar Blade Runner uit 1997. Hoewel de originele film een stuk ouder is, verscheen in 1997 een point & click-adventure die hierop gebaseerd is. Je speelt hierin niet als Harrison Ford’s Rick Deckard, maar als Ray McCoy, een andere Blade Runner. Wel volgt het verhaal een soortgelijk avontuur en kom je allerlei locaties en bekenden tegen uit de filmklassieker van Ridley Scott.

Blade Runner

Wat de film zo bijzonder maakte, was de ongelooflijk interessante setting. In de toekomst leven androids (replicanten) en mensen naast elkaar. De technologie is inmiddels zover dat beiden eigenlijk niet meer te onderscheiden zijn. Wanneer de replicanten op een gewelddadige manier opkomen voor hun eigen rechten, worden zij verboden op aarde. Aan de Blade Runners is het de taak om de laatste achtergebleven robots te vangen en op te ruimen.

De game wist dit onderwerp ook echt goed te vangen. Ray komt, net als Rick Deckard, aan het twijfelen over de juistheid van zijn daden, zeker wanneer hij erachter komt dat hij zelf misschien wel niet helemaal is wie hij denkt dat hij is.

Het toffe aan het spel is dat je naast alle bekende personen en locaties ook met de technologie van de Blade Runners aan de slag kunt. Zo kun je mensen ondervragen met de Voight Kampff-machine en foto’s in 3D analyseren voor bewijsmateriaal met een ESPER-apparaat. Deze waren ook daadwerkelijk belangrijk tijdens het spelen en afhankelijk of je bepaalde dingen vond of conclusies trok, ging het verhaal ook daarop verder. Want dat was nog een van de unieke dingen voor die tijd, er waren verschillende eindes aan het verhaal van Ray McCoy.

Waarom verdient deze game een remaster? Met Blade Runner 2049 bewees regisseur Denis Villeneuve dat de wereld die Ridley Scott schiep nog steeds razend interessant is. Daarbij is het verhaal ook nog steeds enorm boeiend, net als de kleurrijke figuren en morele vragen die je tijdens het spelen tegenkomt. Helaas zijn de graphics niet mooi oud geworden en kunnen die echt wel een opfrisser gebruiken. Met de technieken van tegenwoordig is het ongetwijfeld mogelijk om er een adembenemend mooie Blade Runner-wereld van te maken en vele gamers die het spel destijds gemist hebben kennis te laten maken met dit stukje geschiedenis. De remasters van Monkey Island, Grim Fandango en Full Throttle hebben daarnaast laten zien dat er nog steeds wel vraag is naar point & click-adventures.

Er is eerder in 2015 al gesproken over een heruitgave van Blade Runner, maar helaas heeft Louis Castle van Westwood aangegeven dat de broncode en bestanden van de originele game verloren zijn gegaan tijdens een verhuizing van de studio van Las Vegas naar Los Angeles. De kans dat er dus een remaster komt, is daarmee extreem klein. Maar laten we hopen dat er in de toekomst een studio is die ons weer wil meenemen naar de wereld van Blade Runners en replicanten.

Alternatieven:

  • Detroit: Become Human: In deze PlayStation-exclusive die deze maand verschijnt draait het om dezelfde thematiek als Blade Runner. Ook hier mengen Androids zich met mensen, wat uiteindelijk voor problemen zorgt.