Doorgaan naar artikel
Joosts top 3 van 2021
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Op de laatste dagen van het jaar blikken we terug op 2021. De gameredactie doet dit door een aantal persoonlijke top 3’s met jullie te delen. De spellen staan in willekeurige volgorde omdat elke game zijn eigen toffe stukjes had en ik ze niet kon rangschikken. Lees hier Joosts top 3 van 2021:

1.

Metroid Dread

Het vervolg op een franchise die ik al sinds het begin heb gespeeld. Na veel plezier de Metroid-games te hebben gespeeld en qua verhaal Metroid Fusion naar meer deed smaken, moest ik toch bijna twintig jaar wachten op een vervolg, maar daar was dat pareltje dan eindelijk; Metroid Dread. Deze game omvat alle content die de serie zo tof maakt en meer. Drie jaar geleden kregen we al een klein voorproefje wat de studio MercurySteam kon met Metroid: Samus Returns en daarop bouwen ze voort met Dread.

Strakke controls, bekende en nieuwe upgrades, herkenbare en indrukwekkende, nieuwe vijanden: de game bood alles wat men van een Metroid-game mag verwachten en meer. Daarbij sluit de game ook het lopende hoofdverhaal van de Metroid-reeks af. Ondanks dat het minder een metroidvania was en meer een echte Metroid, was de moeilijkheidsgraad goed te merken. Met een meeslepend verhaal, spannende actie en overlopend van sfeer mag Metroid Dread zich met recht een winnaar van dit jaar noemen.

review
Metroid Dread

2.

It Takes Two

De makers van A Way Out bouwden voort op het concept van samenwerken in levels en kwamen met It Takes Two. Waar het eerste spel van ze draait om twee broers die moeten zien te ontsnappen uit de gevangenis, draait It Takes Two over het uiteenvallen van een huwelijk waarbij het kind twee poppetjes tot leven laat komen waar het bewustzijn van de ouders in komen. De ouders moeten samenwerken om uit deze rare realiteit te ontsnappen.

Deze game biedt zoveel gevarieerde gameplay, dat het een hoop spellen lijkt te combineren. Denk aan racen, schieten, platformen en nog veel meer. Elke speler had ook een eigen functie in dat avontuur, waardoor het samenwerken ook echt natuurlijk aanvoelde. Zodoende werd bijna elk level als een cadeautje ervaren en als een level minder interessant leek, was deze ook zo voorbij. Door onderliggend ook nog een boeiend verhaal te bieden dat de personages verbindt, voelde It Takes Two aan als een prachtige ervaring die je zeker met een vriend of familielid moet ervaren.

review
It Takes Two

3.

Returnal

Deze langverwachte game van Housemarque, bekend van actievolle shooters zoals Resogun en Nex Machina, bood spelers een actievolle en intense roguelite-ervaring. Sterven is volledig onderdeel van Returnal, waarbij je keer op keer nieuwe dingen vrijspeelt en leert waardoor je met nieuwe potjes meer voortgang zou kunnen maken. In vele trailers van de game zagen we al een hoop kleurrijke, flitsende en vloeiende actie voorbij komen en nadat de game uitkwam maakte dat ook volledig de verwachting waar.

Met een spijkerharde game, veel variatie qua levels, wapens en vijanden en een overkoepelend vaag doch zeer interessant verhaal, zorgde Returnal ervoor dat ik keer op keer een nieuw potje wilde starten. De enige frustratie, die inmiddels via een patch verholpen is, was dat je tussendoor niet kon opslaan, wat soms het bemoeilijkt omdat potjes varieerde tussen een half uur tot anderhalf uur in het begin. Toch nodigde de game mij constant uit om nog een keer te spelen om te ontdekken wat ik in een nieuwe poging zou vinden. Zodoende zeker een waardige game van dit jaar.

review
Returnal

Runner-up: Deathloop

De keuze moest gemaakt worden tussen de twee grote roguelites die dit jaar verschenen en daarvan bood Returnal mij een completere ervaring. Deathloop is de game die op de vierde plek staat, want met een uitdagende game waarbij je meerdere keren moet sterven om überhaupt een goede verloop van de hoofdpersoon te kunnen bieden, is het een toffe ervaring. De verschillende wapens, vaardigheden en manieren om volgende loops te voorzien van nieuwe paden zijn erg tof. Een van de nadelen is dat het verhaal erg traag op gang kwam en je vooral zelf moest uitdokteren wat een handige keuze is.


Ondanks dat er dit jaar genoeg topgames verschenen zijn, zijn er ook enkele games ‘opnieuw’ verschenen dit jaar voor andere consoles. Deze games wilde ik toch kort benoemen omdat het geweldige spellen zijn.

Hades

Vorig jaar kwam de game officieel uit voor pc en Nintendo Switch, maar dit jaar verscheen Hades ook voor andere platformen. Een geweldige roguelite met een prachtige verhaalvertelling over Griekse mythologie, gedetailleerd uiterlijk, diepgaande voiceovers en toffe gameplay zorgt voor een grandioze ervaring. Zeker een aanrader.

Joosts top 3 van 2021

Control: Ultimate Edition

In 2019 kregen we Control voor onze kiezen, met een tof en bizar verhaal, interessante gameplay en een vreemd sfeertje dat blijft boeien. Begin dit jaar kwam de Ultimate Edition uit voor de nieuwere consoles, waardoor men aan de slag kon met de meest complete editie op hoge kwaliteit. Zeker een mooie game om uit te proberen als je een liefhebber bent van de spellen van Remedy, de studio achter Alan Wake en Quantum Break.

Joosts top 3 van 2021

Ghost of Tsushima: Director’s Cut

Ook vorig jaar kwam Ghost of Tsushima uit waarbij we op avontuur konden gaan op het kleine eilandje bij Japan tijdens de invasie van Mongolië. De game gooide hoge ogen en bleek een waar genot te zijn op basis van actie-avontuur want de mate van verhaalvertelling, spannende gameplay en een spelwereld die sfeer ademt biedt een weergaloze ervaring. Dit jaar kwam de nieuwste versie uit inclusief een nieuwe DLC, zodat het een complete ervaring biedt.

Joosts top 3 van 2021